5:2 dieten, värt att testa? | Beccasfitness

Beccasfitness

Annons

5:2 dieten, värt att testa?

images

Jag pågår fortfarande min diet med Nico och det fungerar toppen även om jag efter 2 veckor nu saknar bröd ännu mer än tidigare och en godisbt är otroligt lockande. Dock kommer jag hålla i detta med viljan som drivkraft men det som jag är rädd för är vad som kommer hända sen. Hur kommer jag äta efter ytterligare två veckor, alltså 4 veckor totalt. 4 veckor av suktande efter godis, cola, bröd och lite kolhydrater. Jag kommer självklart vilja smälla i mig allt på en och samma gång och kroppen kommer då troligtvis ta åt sig mer fett än den annars behöver då den inte är van vid allt socker och allt kolhydrater.

Igår nämnde dock min mamma att min moster kör på 5:2 dieten. Sedan nämnde även en kollega på jobbet att hon ska börja med denna. Jag är egentligen emot dieter som inte endast innebär att äta rätt och mindre portioner men denna tror jag kan vara väldigt passande för mig just efter dessa 4 veckor. Jag är då redan van vid att fasta och min kropp har vant sig vid ett mindre energiintag.

För er som inte vet vad 5:2 innebär så betyder det att man äter som vanligt 5 dagar i veckan och fastar 2 dagar i veckan. Under dessa 2 dagar ska man som kvinna äta 500 kalorier och som man äta 600 kalorier. De 5 dagar man inte fastar ska man alltså inta sitt dagliga kaloribehov och det betyder inte att överäta vad jag har förstått för då förlorar dieten sitt syfte. Utan man ska under hela tiden försöka äta en varierad kost och under 2 dagar endast äta varierad kost på 500 kalorier.

När det gäller dessa 500 kalorier kan man välja själv att antingen äta alla dessa i en måltid under dagen eller så kan man sprida ut dem i flera måltider, detta väljer man själv. Googlar man så finns det även massvis med recept där kalorierna redan är uträknade då detta är en populär bantningmetod.

Min fråga kring detta är självklart hur påverkar detta träningen och hur påverkas kroppen om man äter eller fuskäter under de dagar man inte fastar.

Träningen får jag fortsätta undersöka men det verkar som att det går bra att träna men att det är viktigt att äta efter träningen vilket kan bli svårt om jag väljer att fasta samma dag som fotbollsträningen. Anledningen till att jag skulle välja just torsdagar är för att vi har soppa till lunch på jobbet då och då finns det inga frestelser till att fuska då soppa inte är en hit hos mig eller så kan man helt enkelt välja att äta soppan till lunch för en kalorisnål lunch. Men frågan är om man orkar med fotbollsträningen på kvällen sedan. Detta tror jag att jag får testa mig fram till.

Jag har fortfarande 2 veckor kvar av dieten med Nico men 5:2 dieten får mig i alla fall att se ett ljus och att det faktiskt går att bibehålla det jag bygger under dessa 4 veckor.

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats