Pass på gymet versus styrketräning | Beccasfitness

Beccasfitness

Annons

Pass på gymet versus styrketräning

 

Just nu

bodyattack_1_179315586depositphotos_9903243-20-Pilates-or-Yoga-Postures-Positions-Illustration

 

Tidigare

16-minute-tabata-workout-3

God morgon! Jag tänkte börja denna morgon med att gå igenom mina favoritpass på gymet med er. Jag har den senaste tiden fokuserat mycket på styrketräning med fria vikter och det har jag inte planerat att ändra. Däremot saknar jag vissa pass på gymet. Dem fasta passen jag kör just nu är bodyattack och pilates+. Bodyattack kör jag för att det är det bästa konditionspasset på gymet enligt mig och jag känner att jag i alla fall vill ha ett pulshöjande träningspass per vecka. Pilates är ett pass jag kört i fleraår och det vill jag aldrig byta ut. Styrkeövningarna är grymma och det är en annan sorts träning än med fria vikter. Nu när jag dock kör Pilates+ och pialtes med cirklar kommer jag aldrig kunna gå tillbaka till vanlig pilates då det inte kommer kännas att det ger lika mycket.

Vilka pass saknar jag då? Jag har tidigare kört både tabata och switch. Tabata var grymt med den instruktören vi hade i alla fall och jag tror det gäller att hitta rätt instruktör. Tabata kan man självklart köra med vilka styrkeövningar som helst, se bilden som exempel, men det är kul att köra i grupp. Switch är ett pass som endast fanns på Eriksdalsbadet och det är vad det låter som, man byter runt på olika övningar. Dem har speciella switch maskiner i ett rum och sedan byter man efter en viss tid. Det är ett riktigt tufft styrkepass och det tar rejält.

Mellan dessa pass finns sedan pilates med cirklar och bodycombat som är pass som jag kör ibland men som inte är regelbundna. Förhoppningsvis kommer jag kunna köra pilates me cirklar mer regelbundet snart. Jag kör då två pilatespass i veckan men det är för att jag tycker dem verkligen tar på hela kroppen på ett sätt som inga andra pass kan.

Med detta villjag egentligen säga att jag önskar att jag hade mer tid till träningen. Jag vill egentligen köra allt detta plus egen styrka. Anledningen till varför jag valde bort att köra pass och fokusera mer på egen styrka är för att då får jag ut det jag vill av mina pass och då väljer jag själva vilka muskelgrupper jag ska köra. Kör jag bara en passa olika pass på bestämde dagar i veckan så blir själva styrketräningen egentligen inte fokuserad på de målen jag har utan vilka muskelgrupper som tränas när blir bestämt av någon annan och det är inte så jag vill att min träning ska vara. Att dock kombinera dessa otroligt grymma pass med 3 egna styrkepass i veckan hade varit idealt men så mycket tid har jag dessvärre inte. Om ändå ett dygn bestod av mer än 24 timmar.

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats