Kaseinprotein vs. vassleprotein | Beccasfitness

Beccasfitness

Annons

Kaseinprotein vs. vassleprotein

untitled

Bild: fitnessandpower

Dem flesta av oss, många jag pratar med i alla fall och personer som tränar mycket men inte är så otroligt insatta, dricker vassleprotein när vi dricker proteinpulver. Vassle heter faktiskt whey på engelska och det är färför många proteinproduker som säljs heter något med whey i namnet när det är just vassleprotein. I alla fall så har jag alltid vetat att vassleprotein upptas snabbare av kroppen och att det därför är bra att ta direkt efter träning. Jag har också vetat att kaseinrotein upptas långsamma och kan därför vara bar att ta innan man lägger sig.

Däremot har jag inte vetat hur mycket man faktiskt kan få ut av att även lägga till kasinprotein i sin kost. Jag läste denna artikel och den fick verkligen upp mina ögon. Dem säger i stort sett att det tar cirka 7-8 timmar för kroppen att ta upp kaseinproteinet och under dessa timmar pumpas aminosyror (protein) in i blodflödet hela tiden. Därför kan det vara bra att ta detta innan man lägger sig då musklerna reparerar sig själva och växthormon släpps ut när vi sover. Studier har också gjorts där personer som tog kaseinprotein byggde muskler fortare än dem som endast tog vassleprotein. Dessutom tar det längre tid för kasein att gå genom matsmätlningssystemet och stannar därför i den mage längre vilket gör att du känner dig mätt längre. Dem rekommenderar att du tar kasinprotein innan du lägger dig och även några timmar innan träning, för mig hade det emd andra ord varit bäst att dricka till mellis samt innan läggdags. Hade jag just nu haft mer pengar att spenderade så hade jag utan tvekan börjat köra med kaseinprotein.

Källa: fitnessandpower.com

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats