En bra övning att starta benpasset med | Beccasfitness

Beccasfitness

Annons

En bra övning att starta benpasset med

goblet-squat

Bild: he-man.se

Här kommer yttlerigare en övning som sidan He-man utsett till en ovanlig övning, en goblet squat. Efter att jag läste om den så har jag sett den mer och mer och denna övning är riktigt bra för att kunna få in rätt teknik när man gör squats och kan därför vara jätte bra att göra innan man kör squats med stång för att känna att man fått in rätt teknik. Jag har aldrig blivit korrigerad av någon när jag gör mina squats men jag är ganska så säker på att jag inte spänner bålen tillräckligt och att jag svankar för mycket. Jag försöker tänkta på det men det är svårt när det är tungt och man är trött. Men jag ska nu försöka värma upp med denna övning innan för att se om det ger resultat för bättre teknik. 

En annan övning som blivit riktigt populär av samma anledning som denna är front squats, när man håller stången framför sig istället för bakom. Detta är samma idé och tänk, att man ska kunna hålla en bättre och rakare rygg, men med lite lättare vikter. Det är därför denna övning är toppen som uppvärmning, speciellt om man som jag inte riktigt vågar mig på front squats. 

Gör så här:

  1. Fatta tag i en hantel med underhandsgrepp (se bilden ovan.)
  2. Håll vikten framför bröstet och stå lite mer än axelbrett isär.
  3. Andas in och sänk dig hela vägen neråt, så djupt du kan, genom att böja benen och ”följa med”.
  4. Håll ryggen rak genom hela övningen och se till så att hela fötterna står fast i golvet.
  5. Väl nere ta dig upp igen med hjälp av benen tills du är tillbaka i startposition.

Tips:

  • Tryck ut bröstet och stå med bra (rak) hållning.
  • Fäst blicken en bit framför dig och behåll den där övningen igenom.
  • Pressa ihop skulderbladen och tryck dem lätt nedåt.
  • Samtidigt som du går neråt, tryck vänster och höger knä åt respektive håll för att öppna upp höfterna.
  • Spänn bålen under övningen och spänn rumpan på vägen upp.
  • Det går lika bra att använda en kettlebell (grabba tag i handtagen) istället för en hantel.

Fakta och om ni vill läsa mer om vad He-man skrivit om detta: http://he-man.se/4-ovanliga-ovningar-som-ger-ovanligt-bra-resultat-del-1/

Kommentarer

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats